דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניתוחי הרזייה בגיל ההתבגרות 

מאת    [ 29/04/2007 ]

מילים במאמר: 418   [ נצפה 4038 פעמים ]

ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית בכירה מומחית בניתוחי הרזייה, מסבירה למה דיאטה וספורט אינם אפקטיביים כאשר מדובר בהשמנת מתבגרים קיצונית
ד"ר אסנת רזיאל
להשמנת יתר בילדות ובגיל ההתבגרות יש השלכות רפואיות שליליות רבות: מדובר במחלה כרונית קשה שמביאה לתחלואות נוספות (כמו סוכרת, יתר לחץ דם ועודף שומנים בדם) כבר בגיל מוקדם.



בשנים האחרונות הולכים וגדלים שיעורי ההשמנה בילדים ונוער, דבר המביא לקיצור תוחלת החיים שלהם בכ-22% (!). שכיחותן של מחלות כמו סוכרת ויתר לחץ דם הולכת ומתרחבת, והן מופיעות עתה בגיל מוקדם יותר ובאופן קשה יותר לטיפול.



על פי הספרות הרפואית, להשמנה קיצונית (BMI מעל 40) במתבגרים אין טיפול התנהגותי או תרופתי יעיל לאורך זמן.



נוסף על כך, כל המחקרים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו באופן חד משמעי כי ניתוח בריאטרי (ניתוח כירורגי לטיפול בהשמנת יתר, כמו הצרת קיבה או מעקף קיבה) הוא הדרך האפקטיבית ביותר להשגת ירידה במשקל לאורך זמן במתבגרים ולשיפור וריפוי התחלואות הנלוות להשמנה.


כך, למשל, קובעים הפרופסורים גרציה ודה-מריה במאמר בגיליונו האחרון של כתב העת Obesity Surgery, כי ניתוחים בריאטריים הם הדרך היעילה ביותר לטיפול בהשמנה קיצונית במתבגרים.



לדברי שני החוקרים, "אין צורך לחכות עם הניתוח עד לגיל הבגרות משום שעד אז יוחרפו המחלות הנלוות, ירדו הסיכויים לריפוי מלא שלהן והניתוח יהיה מסוכן יותר".



כדי שניתוח בריאטרי יהיה יעיל וללא סיכון מיותר עדיף לבצעו בגיל צעיר. ככל שעולה ה-BMI ומתווספות למטופל תחלואות נלוות - כך עולה הסיכון שבניתוח. כדי להוריד את רמת הסיכון עדיף לנתח כאשר המטופל בגיל צעיר יותר, פחות שמן ובריא יותר.



מבוצע בגיל 16



ניתוח בריאטרי מבוצע בדרך כלל במתבגרים בגילאי 16 בממוצע, והניתוחים השכיחים הם הצרת קיבה ומעקף קיבה. לאחר הניתוח נצפית בדרך כלל ירידה של 50% מעודף המשקל. אחוזי הכישלון של הניתוח עומדים על שיעור של 10%.



כאשר מחליטים על ניתוח כירורגי להרזייה במתבגר יש לנקוט משנה זהירות: הניתוח מיועד לילדים עם BMI של 40 ומעלה, והוא יכול להתבצע מגיל 13 בבנות ומגיל 15 בבנים (כדי למנוע בעיות גדילה בשלבים של הבשלת העצמות).



על המתבגר לעבור בדיקה ולהישאר גם לאחר הניתוח במעקב של צוות מגוון של אנשי מקצוע, הכולל רופא ילדים מומחה להשמנה, דיאטן ופסיכולוג. על צוות זה לנסות ולטפל בילד במשך 6 חודשים טרם הניתוח, כדי להבטיח שהוא עושה מאמץ כן ואמיתי לרדת במשקל, וכדי לוודא שהמשפחה כולה ערוכה לשינוים בהרגלי החיים שלאחר הניתוח.



התנהגות ההורים היא אחת מהסיבות להשמנה בילדים. חשוב מאד לחנך את המשפחה כולה לאורח חיים בריא, עיסוק בספורט והימנעות ממאכלים עתירי שומן וממשקאות מתוקים.



כדי למנוע השמנה בילדים יש להקפיד על 5 מנות פרי או ירק ליום, ישיבה של פחות משעתיים ליום מול המחשב או הטלוויזיה, לפחות שעה של פעילות גופנית ליום והתנזרות ממשקאות ממותקים.
אתר המרכז לטיפול בהשמנת יתר מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
http://www.hashmana.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב